سرای تحقیق، مقاله، پروژه، پرسشنامه و ...

به سرای تحقیق، مقاله، پروژه، پرسشنامه خوش آمدید.

سرای تحقیق، مقاله، پروژه، پرسشنامه و ...

به سرای تحقیق، مقاله، پروژه، پرسشنامه خوش آمدید.

پژوهش مقایسه یادگیری مشارکتی و یادگیری سنتی در بین دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی دردرس علوم تجربی

پژوهش مقایسه یادگیری مشارکتی و یادگیری سنتی در بین دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی دردرس علوم تجربی

پژوهش مقایسه یادگیری مشارکتی و یادگیری سنتی در بین دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی در درس علوم تجربی در 106 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

دانلود پژوهش مقایسه یادگیری مشارکتی و یادگیری سنتی  در بین دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی دردرس علوم تجربی

مقایسه یادگیری مشارکتی و یادگیری سنتی  دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 474 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 105

پژوهش مقایسه یادگیری مشارکتی و یادگیری سنتی  در بین دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی دردرس علوم تجربی

چکیده:

پژوهش حاضربه مقایسه‌ی تاثیر روش تدریس یادگیری مشارکتی با روش سنتی(سخنرانی)بر ایجاد یادگیری و یادداری دانش‌آموزان در درس علوم در سال تحصیلی91-90 صورت گرفته است. در پژوهش حاضر روش یادگیری مشارکتی و روش سخنرانی متغیر مستقل و ودانش‌آموزان پسر و دختر پایه چهارم متغیر وابسته است.در این پژوهش از روش نمونه گیریآزمایشی استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان دختر پسر که شامل 392پسر و392 دخترپایه چهارم ونیز کلیه معلمان که شامل20 زن و20مرد پایه چهارم دوره ابتدایی شهرستان شوش در سال تحصیلی 90-91می‌باشدتشکیل می‌دهند.نمونه آماری در این پژوهش20تا از دختران و20تا از پسران و 2نفراز معلمان زن و 2نفرازمعلمان مرد می‌باشد.که توسط آزمون محقق ساخته ای با ضریب پایایی 7 به منظور سنجش یادگیری، افراد هر دو گروه آزمایش شدند .برای تجزیه وتحلیل داده‌ها از روش t مستقل استفاده شده است.  به طور کلی نتایج به دست آمده بیانگر آن است که بین  روش تدریس فعال (یادگیری مشارکتی)و روش سنتی (سخنرانی)بر میزان یادداری دانش آموزان در درس علوم تفاوت معناداری وجود دارد.

کلید واژه ها : یادگیری مشارکتی، روش سخنرانی، یادگیری، یادداری

 

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات پژوهش ..................................................................................................................... 1

مقدمه   .......................................................................................................................................................... 2

بیان مساله .......................................................................................................................................5

اهمیت و ضرورت پژوهش................................................................................................................8

اهداف پژوهش................................................................................................................................9

فرضیه ها .......................................................................................................................................10

فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش ......................................................................................................11

تعریف تدریس................................................................................................................................ 12

]چهار ویژگی در تعریف تدریس.......................................................................................................12

کارکردهای درونی تدریس...............................................................................................................13

   نظریه های تدریس .......................................................................................................................15

رویکردهای نو در تدریس- یادگیری................................................................................................ 16

تعریف روش تدریس....................................................................................................................... 19

عوامل موثر در تدریس......................................................................................................................19

ویژگی های اصلی روش های تدریس موثر.......................................................................................... 20

اصول تعیین و سازماندهی روشهای تدریس ........................................................................................22

نگرش های جدید آموزشی................................................................................................................ 24

پیشروان روشهای جدید .................................................................................................................... 26

روشهای نو و روان شناسی................................................................................................................. 31

روش های تاریخی .......................................................................................................................... 33

روشهای تدریس سنتی و متداول........................................................................................................ 35

انواع روشهای سنتی متداول................................................................................................................ 36

روش حفظ وتکرار.............................................................................................................................36

روش سخنرانی................................................................................................................................. 37

روش های نوین آموزش فعال............................................................................................................................42

ویژگیهای عمومی روشهای فعال تدریس............................................................................................. 43

روشهای نوین آموزش فعال................................................................................................................ 45

روش پرسش و پاسخ ....................................................................................................................... 45

محاسن و محدودیتهای روش پرسش و پاسخ........................................................................................47

روش آزمایشی (آزمایشگاهی)............................................................................................................47

محاسن و محدودیتهای روش آزمایشی................................................................................................. 48

الگوی حل مسأله............................................................................................................................. 49

روش یادگیری اکتشافی..................................................................................................................... 51

یادگیری مشارکتی یا همیاری............................................................................................................ 53

روش یادگیری مشارکتی.................................................................................................................... 53

ویژگیهای کلاس مشارکتی................................................................................................................ 57

چالش های کلاس مشارکتی ............................................................................................................. 58

دلایل استفاده از یادگیری مشارکتی .................................................................................................... 60

خواص یادگیری مشارکتی................................................................................................................ 61

ویژگیهای برجسته یادگیری مشارکتی...................................................................................................68

تاکیدهای جدید بر یادگیری مشارکتی................................................................................................. 68

پیشینه پژوهش...................................................................................................................................69

پژوهشهای‌داخلی................................................................................................................................................69

پژوهشهای‌خارجی...............................................................................................................................................73

تعریف مفهومی............................................................................................................................... 76

تعریف عملیاتی .............................................................................................................................77

یادگیری اصیل و پایدار و موثر .........................................................................................................79

عوامل موثر در یادگیری...................................................................................................................80

اصول مبتنی بر قوانین یادگیری.........................................................................................................82

اصول ارایه شده در ایجاد و نگهداری یک محیط یادگیری مساعد..........................................................85

 

فصل سوم: جامعه آماری پژوهش ............................................................................................................86.

روش پژوهش...................................................................................................................................87

جامعه‌ی آماری................................................................................................................................................87

ابزار پژوهش.....................................................................................................................................87

نمونه آماری ................................................................................................................................... 87

روایی و پایایی ابزارهای اندازه‌گیری................................................................................................................. 87

روش آماری.....................................................................................................................................88

 

فصل چهارم :یافته های پژوهش................................................................................................................89

یافته های توصیفی.............................................................................................................................................90

یافته های استنباطی.............................................................................................................................................94

فصل پنجم :بحث و نتیجه گیری................................................................................................................96

نتیجه گیری......................................................................................................................................97

محدودیتها........................................................................................................................................99

پیشنهادها........................................................................................................................................101

منابع ........................................................................................................................................... 105

دانلود پژوهش مقایسه یادگیری مشارکتی و یادگیری سنتی  در بین دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی دردرس علوم تجربی

مقیاس ارزشیابی هوش حسی - حرکتی کودک

مقیاس ارزشیابی هوش حسی - حرکتی کودک

مقیاس ارزشیابی هوش حسی حرکتی کودک

دانلود مقیاس ارزشیابی هوش حسی - حرکتی کودک

مقیاس ارزشیابی هوش حسی  حرکتی کودک
دسته بندی پرسشنامه
فرمت فایل doc
حجم فایل 688 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 68

مقیاس ارزشیابی هوش حسی - حرکتی کودک

بخش نخست
-1 مقدمه
مقیاسهای شناخته شده ای که با عنوان تستهای نوزادان یا کودکان شیر خوار وجود دارند ( و از نمونه
های بارز آنها مقیاس "گزل 1" در آمریکا و مقیاسی " برونه – لزین 2" در فرانسه است ، فقط امکان
ارزشیابی کلی تحول روانی – حرکتی کودکان ( بهرة تحول کلی ) و تکامل آنان را در چهار زمینۀ
تحول وضعی ، هماهنگی چشمی – حرکتی ، زبان وجامعه طلبی فراهم می سازند.
اما در این گونه مقیاسها جای تحلیل مکانیزمهای عقلی ، به معنای دقیق کلمه ، خالی است . با توجه به
این زاویه است که در اثر حاضر ، بر مبنای داده ها و یافته های آثار " پیاژه " ، مقیاسی که در آن
کمبود یاد شده رفع گردیده ، پی ریزی شده است .
نیاز به تنظیم دقیقتری از آزمونهایی که " پیاژه " برای وارسی فرضیه های خود دربارة نخستین مراحل
سازشهای حسی – حرکتی بر مبنای مشاهدة کودکان ، ابداع کرده ، در سالهای اخیر به شدت
محسوس بوده است. توجه عده زیادی ازمحققان بیش از پیش به بررس  ی نخستین مراحل تحول
کودک جلب گردیده و در این راه بررسی نظریه های " پیاژه " مبنای محکمی برای مشاهدات تجربی
قابل وارسی ، قرار گرفته اند. مثلاًَ می دانیم که دردانشگاه " مونترال 3 " مطالعه ای که از چندین نظر با
اثری که در اینجا ارائه داده می شود مشابه است ، توسط "گوئن – دکاری 4 " به انجام رسیده ، در آ ن
مراحل کشف دوام پذیری تدریجی شئ مورد نظر قرارگرفته است و در یک مجموعۀ پژوهشی دربارة
زمینۀ عاطفی کودک جای دارد .
همچنین " از گیریس 5 " و " هانت 6 " سعی کرده اند مقیاسی برای خردسالان تهیه کنند که در آن
مشاهدات " پیاژه " دربارة پیگیری دیداری ودوام پذیری تدریجی شئ ، هماهنگی چشمی – حرکتی و
استفاده از ابزار ، تحول روان بنه ها در رابطه با اشیاء ساخته شدن شئ در فضا ، پیشرفت در زمینۀ تقلید و
1-Gesell
2- Brunel - Lezine
3- Montreal
4- Gouin - Decarie
5-UzGires
6- Hunt
گروه روان بنیان
3
ظهور مفهوم علیت مبنای کار قرار گرفته اند ." وودوارد 7 " و " استرن 8" توالی مراحل را در 247
کودک 2 تا 18 ماهه وارسی کرده اند . " اسکالونا 9" و " کرمن 10 " در چارچوب یک برنامۀ پژوهشی
دربارة کنشهای حسی – حرکتی و کنشهای عمومی " من "، اثری زیر عنوان " اعتبار فرضیه های پیاژه
دربارة تحول هوشی حسی – حرکتی " ارائه داده اند . همۀ این اقدامات گوناگون برپایۀ مطالعۀ نظریه
هایی است که توسط "پیاژه" در کتابهای " مبنای هوش درکودک 11 " و " ساختمان واقعیت
درکودک 12 " و " بازی، تقلید و خواب دیده ها 13 " ترسیم گردیده اند .
* * * * *
می دانیم که از نظر "پیاژه" ، هوش اساساً دارای ماهیت عملیاتی است .کنش هوش ، اثر گذاردن در
موادی است که دربارة آنها به عمل می پردازد، بسیج کردن وتغییر دادن آنهاست چه برای شناختن
اشیاء باید آنها را تجزیه و از نو ترکیب کرد.
در بررسی هوش به اعتباری دو دورة بزرگ را از یکدیگر متمایز می سازند :دورة قبل و دورة بعد از
تشکیل کنش رمزی ( یا نمادی ). کنش رمزی یا نمادی بین 16 و 20 ماهگی به ظهور می رسد . دورة
اول دوره ای است که "پیاژه" آن را دورة هوش حسی – حرکتی می نامد . هوش حسی – حرکتی
ظرفیت حل مسائل براساس فعالیتهایی است که در آنها به خصوص ادراک ، بازخوردهای بدنی ( تنود )
و حرکات ، بدون یادآوریهای رمزی ( قبل از پدید آیی تکلم ) به کار می افتند .در این دوره ای که
حسی –حرکتی نام دارد کودک متدرجاً اشیاء را با اعمال در رابطه می گذارد و در این روابط ، هدفها
را از وسایل متمایز می سازد ، و با اعمال عمدی و به کار بستن روشهای استنباطی متوجه نت ایج به دست
آمده می گردد .
در توصیف مراحلی که کودک در این راه طی می کند ، دربارة مهمترین جنبه های سازشهای حسی –
حرکتی تأکید شده است . این جنبه ها عبارتند از : در رابطه گذاردن عناصری که کودک دربارة آنها
7- M . Woodward
8- D. Stern
9-S.K.Escalona
10- H.H.Corman
11- The origins of intelligence in the child
12- The construction of reality in the child
13 -Play ,dreams and imitation in childhood
گروه روان بنیان
4
به عمل می پردازد ( تمایز بین وسیله و هدف)، هماهنگی روان بنه ها ( جستجوی نتیجه ای که باید به
دست آید ) ، هشیارشدن نسبت به جهت عمل یا تمایل ( تعمد در عمل ). البته این هشیاری خود تابع
اعمال واسطه ای است که برای تحقق عمل اصلی ضرورت پیدا کرده اند .
در ترسیم مراحل ، دو مرحلۀ اول که نشان دهندة آغاز هوش حسی – حرکتی هستند ، فقط به منظور
یادآوری ذکر می شوند . آزمونهائی که این دو مرحله را ترسیم می نمایند در این مقیاس وجود ندارد
چه کاربرد آنها از مرحلۀ سوم آغاز می شود ؛ یعنی از زمانی که کودک به هماهنگی دیدن و گرفتن
درحد کافی نایل آمده ،مقدمات نشستن کامل برای او فراهم شده است و بدین ترتیب می توان محرکها
را در موقعیتهای یکسان به او ارائه کرد.
-2 مراحل تحول هوش حسی – حرکتی از تولد تا تقریباً " دوسالگی "
مرحلۀ اول : سازشهای حسی – حرکتی ابتدایی
این مرحله، مرحلۀ تمرین بازتابهاست . در واقع با آنکه بازتاب در نهایت کمال به صورت ارثی استقرار
یافته است، معذلک برای سازش یافتن تا حدی نی از به تمرین دارد . عمل برونسازیِ واقعیت جهان
خارج متدرجاً صورت می گیرد ؛ مثلاً طرز کار مکیدن در نوزاد، در آغاز رسا نیست، و فقط یک
تمرین کم و بیش ممتد برحسب آزمودنی ، موجبات یک کنش وری سازش یافتۀ این بازتاب را فراهم
خواهد ساخت . آن وقت است که می توان فهمید که برونسازی در حکم پیشرفتهایی است که در
کودک ، در جهت مداومت در جستجوی سر پستان به هنگام شیر خوردن ، حاصل شده اند . وقتی
بازتاب بدین گونه استقرار یافت ، به سرعت به تحکیم خود می پردازد تا بتواند به کنش وری خود بهتر
ادامه دهد .
نوعی فرآیند دورانی با کنش وری بازتاب همراه است.بدین ترتیب ، بازتابهای نوزاد ، که دارای اهمیت
خاصی برای آیندة اوهستند،اندک اندک یا تمرینهای کنشی تحکیم می یابند . این مرحله از بدو تولد تا
تقریباً شش هفته ادامه دارد
("پیاژه" مکرر تأکید کرده است که هر بار که سنی را برای ظهور یا پایان یک مرحله ذکر می کند ،
این سن کاملاً به عنوان سنی تقریبی است ). استفادة تدریجی از بازتابها به کسب نخستین عادات منتهی
می گردد . با ظهور این عادات کودک وارد مرحلۀ، دوم می شود.

دانلود مقیاس ارزشیابی هوش حسی - حرکتی کودک

پاورپوینت ارتباطات از راه دور و شبکه ها

پاورپوینت ارتباطات از راه دور و شبکه ها

دانلود پاورپوینت ارائه کلاسی با عنوان ارتباطات از راه دور و شبکه ها در حجم 26 اسلاید همراه با تصاویر و توضیحات کامل ویژه ارائه کلاسی درس سیستمهای اطلاعات مدیریت و سیستمهای اطلاعات مدیریت پیشرفته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته مدیریت

دانلود پاورپوینت ارتباطات از راه دور و شبکه ها

پاورپوینت ارتباطات از راه دور و شبکه ها
ارتباطات
ارتباطات از راه دور
شبکه های ارتباطی رایانه ای
اجزای شبکه های ارتباطی رایانه ای
نقش شبکه های ارتباطی رایانه ای
پروتکل های ارتباطی
انواع شبکه های ارتباطی
الف) انواع شبکه ها بر اساس گستره جغرافیایی
شبکه های محلی (LAN)
شبکه های شهری (MAN)
شبکه های گسترده (WAN)
انواع شبکه ها بر اساس گره
شبک
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل pptx
حجم فایل 686 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 26

عنوان: پاورپوینت ارتباطات از راه دور و شبکه ها

دسته: مدیریت (ویژه ارائه کلاسی درس سیستمهای اطلاعات مدیریت و سیستمهای اطلاعات مدیریت پیشرفته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته مدیریت)

فرمت: پاورپوینت (قابل ویرایش)

تعداد اسلاید: 26 اسلاید

این فایل در زمینه " ارتباطات از راه دور و شبکه ها " می باشد که در حجم 26 اسلاید همراه با تصاویر و توضیحات کامل بسیار کامل تهیه شده است که می تواند به عنوان سمینار درس سیستمهای اطلاعات مدیریت و سیستمهای اطلاعات مدیریت پیشرفته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های مجموعه مدیریت مورد استفاده قرار گیرد. بخشهای عمده این فایل شامل موارد زیر می باشد:

ارتباطات

ارتباطات از راه دور

شبکه های ارتباطی رایانه ای

اجزای شبکه های ارتباطی رایانه ای

نقش شبکه های ارتباطی رایانه ای

پروتکل های ارتباطی

انواع شبکه های ارتباطی

الف) انواع شبکه ها بر اساس گستره جغرافیایی

شبکه های محلی (LAN)

شبکه های شهری (MAN)

شبکه های گسترده (WAN)

انواع شبکه ها بر اساس گره

شبکه های نظیر به نظیر (Peer to Peer)

شبکه های مبتنی بر سرور (سرویس دهنده) (Server Based)

شبکه های مبتنی بر سرویس دهنده / سرویس گیرنده (Server – Client)

انواع شبکه ها بر اساس مالکیت

اینترنت

اکسترانت

اینترانت

پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است.

دانلود پاورپوینت ارتباطات از راه دور و شبکه ها

پاورپوینت ایجاد و توسعه سیستم های اطلاعاتی

پاورپوینت ایجاد و توسعه سیستم های اطلاعاتی

دانلود پاورپوینت ارائه کلاسی با عنوان ایجاد و توسعه سیستم های اطلاعاتی در حجم 32 اسلاید همراه با تصاویر و توضیحات کامل ویژه ارائه کلاسی درس سیستمهای اطلاعات مدیریت و سیستمهای اطلاعات مدیریت پیشرفته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته مدیریت

دانلود پاورپوینت ایجاد و توسعه سیستم های اطلاعاتی

دانلود پاورپوینت ایجاد و توسعه سیستم های اطلاعاتی
چرخه حیاط توسعه سیستم های اطلاعاتی 
مطالعه نیازسنجی و امکان سنجی 
تحلیل سیستم موجود 
طراحی سیستم 
اجزای فنی طراحی سیستم 
انتخاب نوع سیستم 
طراحی خروجی ها 
طراحی عملیات پردازش 
طراحی ورودی ها 
اجرای سیستم جدید 
نگهداری و ارزیابی سیستم جدید 
روش های توسعه سیستم های اطلاعاتی در(اسدیالسی)
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل pptx
حجم فایل 629 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 32

عنوان: پاورپوینت ایجاد و توسعه سیستم های اطلاعاتی

دسته: مدیریت (ویژه ارائه کلاسی درس سیستمهای اطلاعات مدیریت و سیستمهای اطلاعات مدیریت پیشرفته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته  مدیریت)

فرمت: پاورپوینت (قابل ویرایش)

تعداد اسلاید: 32 اسلاید

این فایل در زمینه " ایجاد و توسعه سیستم های اطلاعاتی" می باشد که در حجم 32 اسلاید همراه با تصاویر و توضیحات کامل بسیار کامل تهیه شده است که می تواند به عنوان سمینار درس سیستمهای اطلاعات مدیریت و سیستمهای اطلاعات مدیریت پیشرفته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های مجموعه مدیریت مورد استفاده قرار گیرد. بخشهای عمده این فایل شامل موارد زیر می باشد:

چرخه حیاط توسعه سیستم های اطلاعاتی

مطالعه نیازسنجی و امکان سنجی

تحلیل سیستم موجود

طراحی سیستم

اجزای فنی طراحی سیستم

انتخاب نوع سیستم

طراحی خروجی ها

طراحی عملیات پردازش

طراحی ورودی ها

اجرای سیستم جدید

نگهداری و ارزیابی سیستم جدید

روش های توسعه سیستم های اطلاعاتی در(اس.دی.ال.سی)

مزایای ایجاد و توسعه سیستم های اطلاعاتی

پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است.

دانلود پاورپوینت ایجاد و توسعه سیستم های اطلاعاتی

پاورپوینت پایگاه داده ها

پاورپوینت پایگاه داده ها

دانلود پاورپوینت ارائه کلاسی با عنوان پایگاه داده ها در حجم 25 اسلاید همراه با تصاویر و توضیحات کامل ویژه ارائه کلاسی درس سیستمهای اطلاعات مدیریت و سیستمهای اطلاعات مدیریت پیشرفته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته مدیریت

دانلود پاورپوینت پایگاه داده ها

پاورپوینت پایگاه داده ها
سلسله مراتب داده ها
پایگاه داده
انواع پایگاه داده ها
اجزاء پایگاه داده ها
داده
ساختار پایگاه داده 
سیستم مدیریت پایگاه داده
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل pptx
حجم فایل 588 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25

عنوان: پاورپوینت پایگاه داده ها

دسته: مدیریت (ویژه ارائه کلاسی درس سیستمهای اطلاعات مدیریت و سیستمهای اطلاعات مدیریت پیشرفته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته  مدیریت)

فرمت: پاورپوینت (قابل ویرایش)

تعداد اسلاید: 25 اسلاید

این فایل در زمینه "پایگاه داده ها" می باشد که در حجم 25 اسلاید همراه با تصاویر و توضیحات کامل بسیار کامل تهیه شده است که می تواند به عنوان سمینار درس سیستمهای اطلاعات مدیریت و سیستمهای اطلاعات مدیریت پیشرفته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های مجموعه مدیریت مورد استفاده قرار گیرد. بخشهای عمده این فایل شامل موارد زیر می باشد:

سلسله مراتب داده ها

پایگاه داده

انواع پایگاه داده ها

اجزاء پایگاه داده ها

داده

ساختار پایگاه داده

سیستم مدیریت پایگاه داده

وظایف سیستم مدیریت پایگاه داده

مزایاومعایب سیستم مدیریت پایگاه داده

سخت افزار

نرم افزار

کاربران

پاورپوینت تهیه شده بسیار کامل و قابل ویرایش بوده و به راحتی می توان قالب آن را به مورد دلخواه تغییر داد و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی، املایی و چیدمان و جمله بندی رعایت گردیده است.

 

دانلود پاورپوینت پایگاه داده ها